Mit mivel fejlesszünk - Blog

Érdekességek játékokról, fejlődésről, játékos fejlesztésről

www.mazsolajatek.blog.hu 

 

Pici ujjak....

A szakirodalom szerint: Finommotorika = a kéz, az ujjak mozgékonysága, együttműködése. Vagyis a finommotorika hétköznapi néven a kéz finom, apró mozgásainak összerendezettsége. Mindennapjainkban nagyon fontos szerepet tölt be, gondold csak végig egy napodat. (öltözködéskor zipzárazunk, gombolunk, patentolunk, elkészítjük a reggeli szendvicseket, majd bekötjük a cipőnket, és bezárjuk az ajtót). De mivel is segíthetjük, fejleszthetjük az ujjacskákat játékosan otthon? Tovább...

Grafo.... micsoda???

Az óvodákban elkészültek a nagycsoportosok grafomotoros felmérései. Kinek jobban, kinek kevésbé jól sikerült. Mi is ez a felmérés pontosan és hogyan segíthetsz a gyermekednek, hogy képességeit fejlesztve vagy megerősítve magabiztosan lépjen az iskolába?

 Mit jelent a szó "grafomotoros"?

A "grafomotoros" kifejezés az írás kivitelezéséhez szükséges rajzoló és írásmozgások megnevezése.

A grafomotoros zavar (diszgráfia) a fejletlen finommozgás koordináció megnevezése.

 

Tovább.... 

Szabályjátékok

 Óvodás gyerekek számára nagy kihívást jelent, amikor bizonyos szabályok, instrukciók szerint kell dolgozniuk, viselkedniük.

Gyakran visszakérdeznek nem lehetne-e kiszínezni, csillagozni stb. Ez az ő korukban természetes. Hogyan segíthetjük gyermekünket a szabályokkal történő megismerkedésben és hogyan fogadtassuk el vele a szabályok betartását? Természetesen itt is segítségünkre vannak a játékok.

 

 

Tovább...

 Kreativitás - rajzolás, írás

A kreativitás híd a tanuláshoz. Ha gyermeked kreatív és kíváncsi nagyobb az esélye, hogy önállóan megoldást talált a felmerülő problémákra - pl: hogyan akadályozza meg, hogy az építőkockákból felépített tornya eldőljön. A kreativitás hozzájárul, hogy gyermeked érdeklődő, gondolkodó, magabiztos iskolás legyen. Fontos, hogy ne várjon  a megoldásra, hanem neki is legyenek saját ötletei, hogyan oldhatná meg a problémát.

 

Tovább... 

Segítség nem szeret olvasni a gyermekem! - 14 ötlet

Egyre többet hallunk arról, hogy a gyerekek nem szeretnek olvasni. Miért? Mi szülők mit tehetünk, hogyan szerttethetjük meg az olvasást gyermekeinkkel?

 A gyermekek olvasási szokásainak megváltozását befolyásolja a technika fejlődése. Ma már a televízió és az internet világában talán mi felnőttek is kevesebb könyvet veszünk a kezünkbe. A gyermekeket pedig annyi izgalmas, színes dolog veszi körül, annyira megszokták, hogy folyton mozog változik körülöttük a világ, hogy nehezebb őket rávenni egy olyan dologra, mely egy kis nyugalmat, elmélyülést igényel, mint az olvasás is. 14 ötlet mely közelebb viszi gyermekünket a könyvek világához.

 

 

 Tovább 

Szem-kéz koordináció

Ugye veled is megesett már, hogy a labda mellé rugtál mondjuk focizás közben? Na, ebben az esetben a szem-kéz koordinációd nem működött tökéletesen. Mi is a szem-kéz koordináció pontosan és hogyan fejlesszük?

 Ha észrevesszük, hogy a gyermekünk írásának külalaklja csúnya, ilyenkor az írás a gyermek számára a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt nehéz. 

Tovább.......

Íráskészség fejlesztés

   Sok szülő nem érti miért kell gyermekének már óvodáskorban karikákat rajzolnia, vonalakat húzni. Mint tudjuk az íráskészség a finommozgás koordinációjától függ. Biológiai szempontból az idegrendszer érése 2-6 év között erős. Ezért a korai gyermekkor kiemelkedően fontos a különböző készségek fejlesztésében, elsajátításában.

 Tovább........

 Beszéd fejlesztés

Az első szavakat a gyermekek 1 - 1,5 éves koruk körül mondják ki, de akár hároméves korukig jogukban áll "hallgatni". Ha egy 2 - 2,5 éves gyermek értelmileg ép és a hallásával sincs baj, akkor számíthatunk rá, hogy hamarosan meg fog szólalni és hipp - hopp utoléri társait. 

 Kettő és ötéves kor között a gyermekek legkedveltebb szava a nem. Ugye ismerős? A tagadást először valaminek a hiányára használják " nincs több, elfogyott". Ezután hároméves kor körül....

Tovább.....

Gondol-gondol-gondolkozz!

Mi szülők szeretnénk, hogy gyermekünk sikeres és magabiztos legyen az életben. A mai világban szükség van, hogy a gyermekben kialakuljon a kezdeményezőkészség, a világos gondolkodás és a döntéshozó képesség. Hogyan segíthetjük őt ezen az úton?

 

Minden gyermek lehetőségekkel születik és nem tudjuk hol vannak az "értelmi határai". Mint tapasztaljuk a kisgyermekben hallatlan nagy a kíváncsiság és gondolkodása, fantáziája igen rugalmas.

Tovább....

A rombolás mint fejlesztés

Bosszúságot okozott neked vagy éppen viccesnek találtad, amikor a közös építés végén gyermeked hirtelen összerombolta a közösen alkotott várat? Ne bosszankodj, hisz gyermeked éppen fejlődik.

 Ez főleg kisebbek gyerekekkel történik, akik építeni még nem igazán tudnak. A mosoly az arcán, a rombolás öröme nem a rosszaság jele, hanem egyszerűen élvezi a felfedezést, hogy ő hatóképes. Meg tudja változtatni a világ egy piciny részét. Az akarat-tett kapcsolatának képessége fejlődik ki. 

Tovább....

Gyöngy - özön

A te lányod is felpróbálta már az ékszereid?  Egy igazán csajoknak való játék a gyöngyfűzés. Ez egy tökéletes eszköz, mellyel játszva fejlődnek a gyermek képességei, mire a szebbnél szebb ékszerek elkészülnek.

 Talán még te sem tudod szülőként, hogy micsoda nagyszerű játékot adtál a gyermeked kezébe. Talán úgy gondolod, hogy fejlődik kreativitása, szépérzéke. Ebben teljesen igazad van, de a gyöngyfűzés ennél egy picit több. 

A kisebb-nagyobb gyöngyök felfűzése nem egyszerű egy gyermek számára. Ujj mozgásai még nem olyan precízek, kifinomultak. A gyöngyök felfűzése pontos szem-kéz koordinációt és igen nagy koncentrációt igényel.

Tovább...

Bábozz, hogy fejlődjön fantáziája, szókincse...

Mi szülők talán csak annyit látunk, hogy milyen jól eljátszik a gyerek vagy a gyerekek. Este munka után talán még örülünk is egy kicsit, hogy legalább egy fél óráig nem kell velük foglalkoznunk.Pedig a bábozás nem csupán kikapcsol és szórakoztat, hanem megmozgatja  a gyermek fantáziáját, kreativitását.

 A bábok segítségével élethűbbé varázsolhatóak a történetek, melyek reakciókat, érzelmeket váltanak ki a gyerekekből. Nagyon jó feszültségoldó, segít feldolgozni a nap eseményeit vagy olyan problémát, amelyről a gyermek nem akar vagy nem mer beszélni, mert a bábok segítségével szerepek mögé bújhat a gyermek. 

Tovább...

HINTÁZNI JÓ!

Goldolkodtatok már azon, hogy a gyerekek miért szeretnek annyira hintázni? A kisgyermek 1-10 éves korában szereti és keresi az olyan mozgásformákat, amelyek fokozott stimulálást jelentenek az egyensúlyi - kisagyi rendszernek (pl:hinta, hintaló), de a csecsemőket is az anyai ringatás nyugtataja meg a legjobban.

 Kisfiam túlmozgásos baba volt és egyetlen dolog nyugtatta meg, ha hintáztattuk. Ilyenkor még álomba is szenderült. Ugye neked is ismerős a helyzet? Most már tudom, hogy miért. A hintázás emlékezteti a gyerekeket az anyaméhben eltöltött időre, az anyaméhben való lebegésre.

A csecsemő mozgásfejlődése hosszú hónapokig, évekig tart. Az első lépés az egyensúlyozó rendszer kialakulása.Ez létfontságú a tartás, a mozgás, térérzékelés, időérzékelés szempontjából.

Tovább ....

Játékos fejlesztő - PÖTYI

A finommotorika (a kéz az ujjak mozgékonysága, együttműködése) elengedhetetlen a helyes író-rajzoló mozgások elsajátításához. Minden lehetőséget meg kell ragadni a kéz mozgásainak ügyesítésére. Ennek egyik eszköze a "Pötyi".



A finommotorika (a kéz az ujjak mozgékonysága, együttműködése) elengedhetetlen a helyes író-rajzoló mozgások elsajátításához. Minden lehetőséget meg kell ragadni a kéz mozgásainak ügyesítésére.

Ennek egyik eszköze a "Pötyi". Klasszikus játék, mely régóta nagy népszerűségnek örvend. Nagyszerű szórakozást ígér.

A játék főbb elemei: egy műanyag kirakótábla és különböző színű és méretű tüskék. A tüskék 5-20 mm méret között mozognak. Egy pötyi kirakó több száz tüskét tartalmaz.

A pötyi fejleszti a kézügyességet, a finommotorikát, a kreativitást és a művészi érzéket. Lehetővé teszi a gyermek számára az önkifejezést, a szépérzék fejlődését, hisz minden alkalommal más és más szemet gyönyörködtető alkotás készíthető vele.

Rendkívül módon leköti a gyermekeket ez a játék.

 

Ismered a LÜK füzeteket? BambinoLÜK 3-5 éves korig, MiniLÜK 6 éves kortól.

A BambinoLük sorozat füzeteit nagy tapasztalattal rendelkező pedagógusok és gyermekkönyvek illusztrálására szakosodott képzőművészek készítették. Nemzetközi sikerét méltán érdemelte ki.

                                               


A füzetekben szöveg nélküli feladatok találhatóak, melyeket a gyermekek egyedül is meg tudnak oldani.
A gyerekek önállóan is tudják használni, de a szülő is együtt játszhat gyermekével így közösen meg tudják beszélni miről is szól az adott feladat.
A füzetek segítségével olyan alapképességek fejleszthetőek, amelyekre a későbbi iskolai tanulás során építkezhetnek a gyerekek.
Néhány példa:
"Bújkáló részletek" - alapozó feladatok óvodásoknak. Ebben a füzetben különböző képek, minták és tárgyak megfigyelésére, összehasonlítására, sorba rendezésére és kiegészítésére találhatunk feladatokat. 
"Jól figyelj! 1" - koncentrációfejlesztő játékok. Ez a füzet egyszerű, játékos feladatokat tartalmaz az összpontosítás, a megfigyelés, az általánosítás és a viszonyítás képességének fejlesztéséhez.
"Számolni tanulok 1." - Ebben játékos feladatokat találunk a számfogalmak kialakításához és fejlesztéséhez.
"Színek és formák" - a feladatok segítségével a gyerekek megtanulják a színek és formák megkülönböztetését, osztályozását.
Ez csak néhány példa a BambinoLük füzetek közül, melyekkel fejleszthető a gyermek megfigyelő képessége, kitartása, logikus gondolkodása és a problémamegoldó képessége.
Mindegyik BambinoLük füzethez ugyanazt a BambinoLük alapkészletet használjuk. Tehát az alapkészlet akárhányszor felhasználható és a füzetekkel bővíthető a gyermek fejlettségének és érdeklődésének megfelelően.
Jó szórakozást kívánunk! 

Tudtad?  (idézetek fejlesztőpedagógusoktól)

"A szüléstől hároméves korig a mozgás a legbiztosabb jele az értelmi képességek fejlődésének."

"A mászás - a keresztező mozgások révén - erős fejlesztő hatással bír, nagyban segíti a tanulási képességek fejlődését."

" A mozgás az az eszköz, amivel először ismerkedünk a környezetünkkel. Testünkkel a mozgás által tanulunk és ismerkedünk a Világgal. Ahogyan a mozgásunk fejlődik, értelmünk nyílik, egyre több mindenre vagyunk képesek. Ez a mozgás által létrejött fejlődés határozza meg később, hogyan állunk mjad helyt az óvodában, iskolában és felnőttként a nagybetűs életben"

"Testséma tudatosság: Ha a gyermek helyesen érzékeli saját magát a térben, ha képes pontosan megnevezni egyes testrészeit, akkor a téri tájékozódása is gyorsabban fog kialakulni és pontosabb lesz. Az alapvető tér-irányok (bal, jobb, lent-fent) pontos észlelése elengedhetetlen az olvasástanulás során, hiszen nem mindegy, hogy egy-egy betű "hasa" melyik irányba fordul, hogy a betűk szárát felfelé vagy lefelé kell húzni."

 

  "A helyes ceruzafogás kialakítását segíti minden olyan játék, amelyben a gyermek gyakorolni tudja a csipeszfogást pl: gyurmázás, gyöngyfűzés."

"Az érzelmi biztonságban élő gyermek képes figyelme összpontosítására. Ha azonban kimeríti a szorongás, a bánat, akkor a figyelme lanyhul, szétszórt lesz és a teherbírása is csökken."

"Az a gyermek aki szeretetben él sokkal könnyebben fegyelmezhető, nevelhető, kiegyensúlyozotabban, egészségesebben tud fejlődni, mert nem kell harcolni, megküzdenie a szeretetért."

"Az óvodáskorú gyermek fogékony, habzsolja az ismereteket. Az egész napi játék is ezt az igényét elégíti ki."

SZAKKIFEJEZÉSEK:

Finommotorika = a kéz, az ujjak mozgékonysága, együttműködése. A kézmozgás vezérlésében szerepet játszik a szem irányítása, a tapintásos érzékelés, a térben való tájékozódás, a figyelem, a tónusos alkalmazkodás, a forma megtervezésének és visszaadásának összessége. 

Problémamegoldás mint az iskolai feladatok megoldása, vagy a hétköznapi életben megjelenő problémahelyzetek megoldási stratégiáinak felhasználása (pl. matematikai feladat, vagy „hogyan kérjem vissza egy másik gyerektől a játékomat, amit elvett?”).

 

Keresztmozgások = a test középvonalának átlépésekor végzett mozgások (pl. a jobb kézzel megfogjuk a bal fület).

 

Kognitív hatékonyság = a képesség alapja a figyelem; ettől a képességtől függ, hogy valaki hogyan tudja „eladni” a tudását az iskolában; függ a rövid távú memória befogadó képességétől és az információk észlelési-feldolgozási sebességétől.

 

Percepció = érzékelés, a valóság érzékszervi észlelése.

 

Pszichomotoros fejlődés = mozgás (nagy- és finommozgások), a gondolkodási funkciók (összefüggések felismerése, problémamegoldás), beszéd (kifejező és megértő beszéd), valamint a figyelem minőségének (felkelthetőség, fenntarthatóság) összessége. 

 

Szem-kéz koordináció = a szem és a kéz együttműködése a rajzoláskor, az íráskor, a különböző mozgásformák kivitelezésekor (pl. labdadobás, vagy elkapás).

 

Szövegértés = a szöveg hangos vagy néma olvasása során az olvasott anyag tartalmi jellegű feldolgozása.

Vizuális = látáson alapuló, látással kapcsolatos. 

Játék webáruház Dunaharaszti , blog